Låg självkänsla

Personer som har låg självkänsla har negativa tankar om sig själv och har svårt att se sina positiva egenskaper och sidor som de har. Det negativa tankarna känns som sanning för dem. Det här kan leda till att personer med låg självkänsla talar illa om sig själv och skyller på sig själv och sitt agerande i situationer. Man kan också ha svårt att säga vad man tycker och uttrycka sina behov.  

Tips & råd

Viktigt att komma ihåg, man presterar för sig själv, inte för sin omgivnings erkännande. Man ska göra sig själv lycklig och lägga sin energi på att förverkliga sig själv och sina egna behov. Lägga tid och energi på sådant som man själv tycker är viktigt och var inte rädd för att ändra väg till ditt mål.

De tre största delarna som bygger vår självkänsla från är först vår materiella omgivning, hur människor ser och reagerar på oss och hur vi ser på oss själva och våra liv.

Vi människor önskar nog många gånger att vi var fria från dessa tre faktorer men sanningen är att vi till stor del är ett resultat av dessa saker. Däremot kan vi påverka och forma oss själva. Ett bra verktyg för detta är nya situationer. Genom att uppleva nya saker, människor, omgivningar och värderingar växer våra referensramar och vi kan utveckla vår syn på oss själva.

Ibland kan vi ha ett felaktigt fokus på oss själva som vi inte vet hur vi blir av med. Det finns olika sätt att ta bort fokus från sig själv. Ett mer hälsosamt verktyg för att få bort fokus är genom idrott och annan fysisk aktivitet. Att bara helt enkelt göra något. En bra slogan är Nikes "Gör det bara" eller "Just do it". Genom att bara göra saker så som gå på den där jobbiga promenaden och ta sig igenom det där gympasset tar vi fokus från den inre processen och gör oss mer fysiskt aktiva och delaktiga i våra liv.

För den som vill ha en mer positiv självkänsla behöver man se till vem man är med hjälp av övningar och diskussioner med andra och sig själv. Ta steget att börja ifrågasätta egna reaktioner och värderingar. Sätt upp mål om var man är på väg och ta den inre fokusen ut till det fysiska yttre genom aktivt agerande för att uppnå de drömmar och faktiska mål som man satt upp.

PÅ GÅNG

Vi söker två praktikanter

Gör din praktik hos oss - för ungas hälsa

Läs mer...

Utbildningar för kommunen

Ungas organisering för hälsan - två nya utbildningar 2017

Läs mer...

Alla utbildningar 2017 - hälsofrämjande arbete i skolan

Inspireras i mindfulness, ungas livsstil eller bli skolans samordnare

Läs mer...

Bättre hälsa i skolan! 

Välkommen till vårens utbildningsdag med temat ungas livsstil!

Läs mer...

Ungas organisering

Kommunens arbete med ungas delaktighet, inflytande och organisering.

Läs mer...

SENASTE NYTT

Konferens - Psykisk hälsa & samverkan

Evidens, nya resultat och metoder

Läs mer...

Kommunsamordnare - ledigt jobb!

Vill du utveckla och samordna stödet till landets kommuner för ungas hälsa? 

Läs mer...

Vinnare av årets Reactapris!

Årets vinnare av 5000 kronor har utsetts

Läs mer...

Stolta och engagerade elever

Vinster med hälsoråd utifrån ett integrationsperspektiv.

Läs mer...

Bli stödskola 

Visa ert engagemang och stöd för ungas hälsa!

Läs mer...