Stolta och engagerade elever

Vinster med hälsoråd utifrån ett integrationsperspektiv.

Eleverna har kommit på att de själva kan hitta på meningsfulla aktiviteter på rasterna. Den största vinsten som känns i hjärtat är utifrån ett integrationsperspektiv, du behöver inte kunna så mycket svenska för att spela pingis på rasten. Detta beskriver Evelina Söderberg, Specialpedagog och stödjare för Hälsoråden på Grillska gymnasiet i Stockholm.

Evelina Söderberg arbetar på gymnasiesärskolan och beskriver att arbetet med hälsoråd startade för ett och ett halvt år sedan. - Vi tyckte om tanken om att vi inte ska komma och berätta för ungdomarna vad de borde göra för sin hälsa och anmälde hela elevhälsan till en av Reactas utbildningsdagar. När eleverna kom tillbaka från sommarlovet började vi arbeta med innehållet på Reactas hemsida. Eleverna arbetade även med Umos hemsida för att få mer kunskaper kring psykisk och fysisk hälsa. I mitten av terminen ville eleverna starta eget hälsoråd och gjorde en planering för aktiviteter de ville göra. I dag går eleverna i år två och utöver promenader två gånger i veckan arrangerar de aktiviteter för eleverna på Introduktionsprogrammet och Gymnasiesärskolan. Några av de genomförda aktiviteter som kommit till genom Hälsoråden och därför är speciellt roliga att lyfta fram är Pingis och Hälsocafé.

De positiva effekter som Evelina Söderberg ser hos eleverna och klassen av att driva hälsoråd är att eleverna har kommit på att de själva kan hitta på meningsfulla aktiviteter på rasterna. Hon ser att intresset sprids bland eleverna och att fler elever söker upp henne och vill starta hälsoråd. Skolan har i dag 3 hälsoråd som varit aktiva en längre tid och 5 som är i startgroparna. Eleverna är stolta över att organisera aktiviteter själva och det blir ett roligt och härligt aktivt klimat på rasterna när eleverna engagerar sig i saker de tycker om.

För många av eleverna har föreningskulturen varit ny och inför varje beslut har grupperna behövt påminnas om majoritetsbeslut(som alla hälsoråd använder sig av) och vilka de olika rollerna är. Vi hjälps åt, som stödjare ställer jag frågor till eleverna kring hur vi ska rösta, vad vi kom fram till, vem är ansvarig för protokollet osv.

De tips och råd Evelina vill ge till andra som är eller vill bli stödjare till elever som ingår i Hälsoråd är framför allt att avsätta tid för att kunna stödja eleverna. Vuxna får absolut inte styra men hon upplever att det är mycket uppskattat när de är med, tex att våga möta eleverna när de bjuder in till en fotbollsmatch. Det är även viktigt att tänka till hur eleverna kan få tillgång till lokalerna på skolan, vilka regler som gäller och låta eleverna känna till dem. Att lita på att eleverna klarar detta själva och ge dem ansvaret att själva kunna påverka sin hälsosituation!

 

PÅ GÅNG

Kurser i hälsofrämjande arbete för dig som arbetar i skolan

Inspireras i mindfulness, ungas livsstil eller dans

Läs mer...

Vi söker två praktikanter

Gör din praktik hos oss - för ungas hälsa

Läs mer...

Utbildningar för kommunen

Ungas organisering för hälsan - två nya utbildningar 2017

Läs mer...

Bättre hälsa i skolan! 

Välkommen till vårens utbildningsdag med temat ungas livsstil!

Läs mer...

Öppen Nätverksträff!

Tema: Ökad rörelse i skolan

Läs mer...

SENASTE NYTT

Vi söker pilotskolor

Delta i ett spännande projekt

Läs mer...

Konferens - Psykisk hälsa & samverkan

Evidens, nya resultat och metoder

Läs mer...

Kommunsamordnare - ledigt jobb!

Vill du utveckla och samordna stödet till landets kommuner för ungas hälsa, med särskilt fokus på nyanlända?

Läs mer...

Vinnare av årets Reactapris!

Årets vinnare av 5000 kronor har utsetts

Läs mer...

Stolta och engagerade elever

Vinster med hälsoråd utifrån ett integrationsperspektiv.

Läs mer...