Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

 

Träning

Vi är skapta för att röra på oss och vi mår som allra bäst när vi låter kroppen arbeta på ett hälsosamt sätt. Genom regelbunden träning ger du din kropp en rad fördelar, både på ett psykiskt och fysiskt plan. När du anstränger kroppen leder det till att du får ökad energi och orkar mycket mer. När man har tagit ut sig fysiskt är det också enklare att slappna av och få en bättre sömn. En bra sömn är i sin tur viktigt för att slippa nedstämdhet, dålig koncentration och depression. En stark fysik stärker också självförtroendet och psyket.

Fysisk träning har även en rad andra fördelar som att motverka stress och göra dig mer koncentrerad. Regelbunden motion minskar även risken för hjärt-kärlsjukdomar, stärker skelettet, och ökar blodcirkulationen vilket gör att gifter enklare kan transporteras ut ur kroppen. För att kunna ta del av dessa positiva effekter bör du åtminstone träna två gånger i veckan och gärna kombinera styrketräning med konditionsträning.


Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

 

 

Psykisk hälsa

En god psykisk hälsa kan vara beroende av många saker. Att må bra psykiskt handlar om att må bra känslomässigt. Psykisk ohälsa påverkar hur vi känner oss, hur vi uppfattar vår omgivning och hur vi tänker.

En typisk grej som kan påverka vår psykiska hälsa är stress. Vi kan känna oss stressade av olika situationer och vi hanterar det på olika sätt. En del lyssnar på̊ musik för att koppla av, andra tycker om att träna. Att äta och sova bra hjälper oss också̊ att hantera stress.

Stress och press kan ofta leda till nedstämdhet, oro och ångest. Alla människor är ledsna ibland, det är helt naturligt att bli ledsen och sörja när något jobbigt händer oss i livet. Roliga och positiva saker i livet försvinner. Att vara sysselsatt och göra saker man mår bra av kan underlätta för en och få en att koppla av och komma bort för en stund.

 

 

Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

Good Enough

 

    Good enough är inte bara ord, det är också ett begrepp med betydelsen "Bra nog" eller "Du duger som du är".

    Du är en hel person, med personlighet och erfarenheter som gör dig till den du är- bra som dåligt. Påtryckningar från samhället, media och reklam antyder att vi inte räcker till, att vi kan göra mer. Det är inte sant. Du är den bästa versionen av dig själv.

    Perfektionism och prestationsångest hänger ofta ihop med en känsla av att inte duga. Ibland kan det vara en känsla av att det inte går att säga nej, fast du kanske vill. Alla de som finns på Facebook, Instagram och Twitter gör ju så mycket... Det är lätt hänt att jämföra sig med andra och att det dyker om tankar som "gör jag bara DET, då duger jag". Sanningen är att du är bra precis som du är, oavsett omständigheterna. För det handlar aldrig om hur mycket du hinner göra, utan du är en människa just nu som är värd all respekt och det du väljer att göra för din egen skull kommer du göra på bästa sätt. För din egen skull.

    Några tips och tricks

        Dina misstag är inte så tokiga ändå, du provade och nu vet du allt om hur det kan gå fel och varför. Nu vet du hur du ska lyckas.

        Fokusera inte på hur provet gick, du har precis skrivit ännu ett prov, vilken bedrift!

        Umgås med människor som inte fokuserar på vad du gör utan umgås med dig för vem du är som person.

En bra början kan vara att samla några vänner som känner precis som du, läs mer här  

 

 

 

 

Att må bra

 

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

Behov

Man kan säga att behov är människans naturliga strävan efter ett hälsosamt liv. Automatiskt söker vi oss till olika personer och aktiviteter för att tillfredsställa våra behov. Alla människor delar samma behov oavsett kön eller ålder. Även om graden och styrkan av behoven kan ändras under livets gång består själva basen. Ett litet barn har ett större behov av försörjning än en vuxen person som själv kan tillgodose sina behov och inte behöver förlita sig på sina föräldrar.

Vi behöver uppfylla de olika behoven för att må bra. Det finns en mängd behov och man kan gå in på flera specifika behov inom varje del. De mest grundläggande behoven är;

Försörjning (grundläggande fysiska behov, mat, luft, vatten, tak över huvudet)

Trygghet (skydd)

Kärlek

Empati

Vila (avslappning, lek)

Gemenskap

Kreativitet

Man kan fråga sig själv hur mycket tid spenderar jag på varje behov? kan jag minska lite där för att öka lite där och balansera upp? hur kan jag göra för att uppfylla mina behov på ett bra sätt?

Kanske kan du hitta ett behov som inte uppfylls och skapa ett hälsoråd kring det i din skola?

 

Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar 

din hälsa!

 

 

 

Balans

"Vissa dagar äter jag sallad och går till ett gym, vissa dagar äter jag muffins i min pyjamas- det kallas BALANS!" 

 

Många gånger kan man tro att balans är en person i en yogaställning med lugn musik i bakgrunden. Fast balans behöver inte vara i stillhet, det kan också ske i rörelse. Det handlar om en bra fördelning mellan det som måste göras och det som är roligt att göra. 

 

Balans kan vara mellan aktivitet och avslappning. Träning och återhämtning, skola och ledighet. Kropp och sinne. Det ska vara lagom mycket av både det ena och det andra. För mycket krav och du kan bli trött, okoncentrerad och rentav tappa intresset och lusten att göra något, då kan det vara bra och ta en paus från det som ska göras. Små pauser räcker en lång väg särskilt om du gör något för att ta igen dig och hittar på något roligt.

 

 

Har du en idé kring vad som kan ge dig balans klicka här för att starta eller kika in och inspireras av våra kreativa lokalföreningar och hälsoråd runtom i landet. Vi finns även på Facebook, där hittar du fler bilder och aktiviteter för våra medlemmar.

 
 

PÅ GÅNG

Elevhälsans hälsofrämjande arbete - Sthlm

Samverkan för elevers lärande, utveckling och hälsa

Läs mer ...

Psykisk Hälsa i Skolan - Göteborg

Elevhälsans medicinskapsykologiska och psykosociala insatser

Läs mer ...

Nätverksträff 13 maj

Fokus hälsofrämjande elevhälsa! 

Läs mer ...

Mindfulness & Yoga Stockholm

Metoder och inspiration för elevhälsans hälsofrämjande arbete

Läs mer ...

Psykisk Hälsa i Skolan - Gbg

Fåtal platser kvar! 

Läs mer ...

SENASTE NYTT

Samordnarutbildning HT19

Samordna skolans hälsofrämjande arbete med hälsorådsmodellen!

Läs mer ...

Så går du kostnadsfritt på kurser

Kurser, utbildningar, resor, logi och vikarier betalda!

Läs mer ...

Vill du stoppa psykisk och fysisk ohälsa hos unga?

Jobba med oss för ungas hälsa!

Läs mer ...

Riksårsmöte & Gemenskapshelg!

Helgen 13-14 april är det dags, alla medlemmar är välkomna att delta!

Läs mer ...

Mindfulness & Yoga Göteborg 

Metoder och inspiration för elevhälsans hälsofrämjande arbete

Läs mer ...