Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

 

Tänk positivt

Det är hyfsat omdiskuterat uttryck och kan lätt misstolkas. Det är inte att man alltid ska gå runt och vara överdrivet glad och positiv. Man menar att man ska försöka förändra de undermedvetna tankarna och sitt eget filter, alltså att vi väljer hur vi delar våra upplevelser omkring oss.

Att tänka positivt betyder inte att man ska förneka verkligheten utan det innebär att man ska försöka se det man önskar. Bekräfta och acceptera det man känner för att sedan hitta en väg ur det. Ta med sig det man kan men inte låta det gå till ältande. Det kan man göra i alla sorters situationer och tillfällen, även det negativa.

 

Tips:

·Skriv ner tre bra saker som har hänt idag, oavsett litet eller stor händelse

·Skriv ner tre saker du känner att du behöver hjälp med

·Skriv ner tre saker du är tacksam över

·Skriv tre saker som du har gjort under dagen som har vart bra

Behövs det något liknande i din skola? Varför inte starta ett hälsoråd kring positivt tänkande?!


 

 

Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

 

Stress, oro, ångest

Vi kan ibland vara med om stress och oro, detta är en naturlig reaktion för att vi antingen ska kämpa emot faror eller ska fly. Många ser stress som något dåligt fast det kan ibland vara en positiv eller sund reaktion på att du ska förändra något eller skydda dig. Däremot blir det problem när stressen aktiveras hela tiden. Vi har ju faktiskt många fler problem idag jämfört med förr men de är inte lika livshotande och inte fysiska eller farliga på samma sätt och därför aktiveras flykt och kämpa systemet allt oftare i onödan.

Vad händer i kroppen under stress?

När man blir stressad aktiveras flera försvarsreaktioner i kroppen, musklerna spänns, hjärtat slår fortare och andningen påskyndas. Detta händer för att hjälpa en att få kraft men det blir ett problem om detta sker hela tiden eftersom det påverkar kroppen negativt under längre perioder. 

Man kan förebygga stress, oro och ångest genom fysisk aktivitet, mindfulness meditation och yoga.

Lite tips på vad man kan göra om ångesten kommer:

- Andas lugnt, observera andningen och försök ta tre-fyra djupa andetag.

- Tänk på att känslorna inte är skadliga

- Beskriv vad som verkligen händer i kroppen högt, inte vad man tror ska hända utan vad som pågår i kroppen just nu.

 

Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

Mindfulness

Mindfulness är ett sätt att börja andas och låta kroppen lugna sig när världen stressar vidare. Det är en metod för att lära känna sig själv. När man använder mindfulness fokuserar man på det som händer här och nu eller på en tanke, en känsla eller på hur kroppen känns när den bara finns. Då glömmer man dåtid och framtid. På så sätt glömmer du även kommande problem eller saker du har gjort, vilket kan vara väldigt befriande. Många gånger kan det vara så att när man mentalt lagt ett problem eller svår tanke åt sidan en stund så kommer man ofta på nya idéer. 

 

En övning som du alltid kan göra är att fokusera på andningen. Fokusera på andningen under några minuter och försök att uppleva hur ett andetag kan kännas i olika delar av kroppenObservera det du känner och tänker och ser. Acceptera att det händer. Du ser det, men just nu är du inte delaktig för du andas och det är ditt fokus. Samma övning kan du använda när du äter, åker buss eller tränar. Du åker buss, bussen rör sig, folk pratar, en del stressar. Du ser det men det hör inte ihop med dig för du åker buss och du upplever hur sätet känns, och hur du andas och hur du finns.  

När aktiviteten uppslukar dig och du glömt tiden och alla dina problem. En del upplever det när dom sjunger, målar eller spelar schack.  

 

 

Har du en idé som du vill förverkliga

Är du intresserad och vill veta hur? På youbtube kan du lätt hitta videos och musik som du tycker om 

 

                                        

 

 

 
 

Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

 

Kärlek och relationer

Det är svårt att säga vad kärlek är eftersom det är olika för alla. Vad kärlek är för just dig eller hur du vill visa den är det bara du själv som kan svara på. En del upplever kärlek som en speciell känsla i hjärtat eller magen och några andra tycker att kärlek är något man gör till exempel att man visar omtanke och kärlek mot de man tycker om.

Ordet kärlek är stort och kan handla om olika saker. Kärlek är en känsla som formas av en stark känslighet och tillgivenhet för något eller någon. Kärleken kan vara riktad mot olika saker så som sport, konst eller saker som naturen, böcker men även till mer speciella ting som sitt husdjur eller en person som familj, partner eller vän. 

Kärlek kan ofta formas av en vilja att ge villkorslöst till någon eller något, till exempel föräldrars kärlek mot sina barn. Det kan också vara den känsla som två människor känner för varandra som innehåller en både fysisk och psykisk lockelse. Kärleken kan också handla om dragningskraft mellan två människor av sexuell natur.

Kärlek kan kännas härlig, rolig och livgivande men kärlek kan också bli jobbig och ge oro eller svartsjuka. I kärleksrelationer som gör att du mår dåligt, känner oro eller är ledsen ofta är det viktigt att fundera över varför och ta hjälp av någon när det blir för jobbigt.

Så som alla har olika tankar om vad kärlek är så är det även olika hur man visar kärlek till andra. Vissa visar kärlek genom ord och andra har lättare att visa den genom att vara omtänksam och göra saker som den man är kär i tycker om att göra.

Läs gärna vidare i länkarna nedan om kärlek och om kärlek som inte är bra för hälsan.

www.ungdomar.se
www.umo.se

Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

Studier

Hitta roliga knep som hjälper dig lära! På det här hemsidorna kan du kika in länk) och (länk). Där får du smarta tips på hur du kan lägga upp dina studier. För dig själv eller med dina kompisar i en grupp. Är ni en grupp kan ni dessutom få hjälp från oss på Reacta om du är intresserad av att starta en lokalförening eller hälsoråd kring studieteknik och hälsa. Du kanske har en annan idé?  Det kan vara stressigt och hinna med skolan och det är viktigt att du får tid över till det du tycker är roligt och som får dig och må bra så kanske något som inte har med skola att göra.

  

Efter gymnasiet är det dags och börja fundera på vad du vill göra härnäst. Inget val är rätt eller fel utan det beror helt på vad du vill uppleva 

Vill du studera vidare finns det olika slags utbildningar som leder till olika saker. Högskola och universitet eller KY- Kvalificerad yrkesutbildning, många är helt gratis men en del tar ut en avgiftOavsett vad du väljer kan du ALLTID ändra dig.  Verkar något krångligt, fråga en studievägledare om det är något som verkar konstigt. På de allra flesta skolor finns en kår eller elevgrupp som kan hjälpa dig som ny att hitta allt det du behöver, från klassrummet den första dagen till den bästa pizzan i stan. 

 

Arbete kan du få på många olika sätt, via arbetsportaler eller Arbetsförmedlingen. Är du nyfiken bara kan du fråga om ett par praktikdagar för att prova på och så du får ihop lite erfarenheter till ditt CV. 

 

PÅ GÅNG

Elevhälsans hälsofrämjande arbete - Sthlm

Samverkan för elevers lärande, utveckling och hälsa

Läs mer ...

Psykisk Hälsa i Skolan - Göteborg

Elevhälsans medicinskapsykologiska och psykosociala insatser

Läs mer ...

Nätverksträff 13 maj

Fokus hälsofrämjande elevhälsa! 

Läs mer ...

Mindfulness & Yoga Stockholm

Metoder och inspiration för elevhälsans hälsofrämjande arbete

Läs mer ...

Psykisk Hälsa i Skolan - Gbg

Fåtal platser kvar! 

Läs mer ...

SENASTE NYTT

Samordnarutbildning HT19

Samordna skolans hälsofrämjande arbete med hälsorådsmodellen!

Läs mer ...

Så går du kostnadsfritt på kurser

Kurser, utbildningar, resor, logi och vikarier betalda!

Läs mer ...

Vill du stoppa psykisk och fysisk ohälsa hos unga?

Jobba med oss för ungas hälsa!

Läs mer ...

Riksårsmöte & Gemenskapshelg!

Helgen 13-14 april är det dags, alla medlemmar är välkomna att delta!

Läs mer ...

Mindfulness & Yoga Göteborg 

Metoder och inspiration för elevhälsans hälsofrämjande arbete

Läs mer ...