Att må bra

Känslan av att må bra eller dåligt kan påverkas av massor med olika saker. Vad kan du göra för att må bra?

Vart kan du vända dig om du behöver hjälp och stöd? I Reacta arbetar vi aktivt med dessa frågor.

 

KLICKA på orden nedan och läs mer om hur olika saker påverkar din hälsa!

 

 

 

 

Yoga

Yogan kommer från Indien och syftar till en slags kombination och balans mellan kropp och själ. Det är en fysisk, energisk och lättillgänglig träningsform för alla. Den kan ske både i rörelse och i stillhet under längre tid.

Det finns ett stort utbud och en mängd av olika yoga former, det som är gemensamt för alla yoga formerna är att det är fokus på andning, kroppsställningar, koncentration och en större medvetenhet kring ens kropp.

De positiva effekterna av yoga är bland annat att man får förhöjd koncentrationsförmåga, det ger energi och livskraft, bättre kroppshållning och rörlighet. Det motverkar även stress och depressioner.

Lite tips till er som vill börja yoga:

  •  Att våga - Precis som med allt annat man lär sig handlar det om att våga vara en nybörjare. Man behöver inte kunna allt första gångerna, man lär sig med tiden. Gå efter din egen dagsform.

  • Ge inte upp - Det finns olika former av yoga och flera hundratals yoga ledare. Man kommer inte gilla alla ledare eller yoga stilar, det gäller att prova sig fram och på detta sätt kan man hitta det som känns rätt för en själv.

  • Ha tålamod! - Det tar tid för kroppen att öppna sig och hitta lugnet. Tvinga inte dig själv, låt allt ske i sin egen takt.

  • Gör ditt bästa - Släpp alla prestationskrav på dig själv. Ha fokus på att göra ditt bästa och inte på vad andra gör.

  • Andas - En av grunderna i yogan är att andas. Om man håller andas eller får svårt att andas har man gått för långt eller djupt in i positionen.

  • Vila - Vila om det behövs, de flesta ledare och traditioner anser att det är okej att vila i ställningen "barnets position" eller bara ligga ner om det behövs. Lyssna på kroppen och tillåt den att vila om den vill det.

  • Stanna - Det kan vara jobbigt men även om det är det eller om du känner dig förvirrad, stanna kvar hela yoga klassen. Även om det blir att du vilar ibland. Iaktta vad som händer inom dig och vad för tankar du har. Yogan handlar inte bara om vad vi gör under klassen utan även om att bli medveten om våra mönster, vad vi gör och hur vi kan få oss själva att bli lyckligare och må bättre.

Kanske vill ni starta en lokalförening eller ett hälsoråd där ni testar en yoga form varje månad? Läs mer om hur ni kommer igång här!

Länkar:
http://www.skolyoga.se/

 

 

PÅ GÅNG

Elevhälsans hälsofrämjande arbete - Sthlm

Samverkan för elevers lärande, utveckling och hälsa

Läs mer ...

Psykisk Hälsa i Skolan - Göteborg

Elevhälsans medicinskapsykologiska och psykosociala insatser

Läs mer ...

Nätverksträff 13 maj

Fokus hälsofrämjande elevhälsa! 

Läs mer ...

Mindfulness & Yoga Stockholm

Metoder och inspiration för elevhälsans hälsofrämjande arbete

Läs mer ...

Psykisk Hälsa i Skolan - Gbg

Fåtal platser kvar! 

Läs mer ...

SENASTE NYTT

Samordnarutbildning HT19

Samordna skolans hälsofrämjande arbete med hälsorådsmodellen!

Läs mer ...

Så går du kostnadsfritt på kurser

Kurser, utbildningar, resor, logi och vikarier betalda!

Läs mer ...

Vill du stoppa psykisk och fysisk ohälsa hos unga?

Jobba med oss för ungas hälsa!

Läs mer ...

Riksårsmöte & Gemenskapshelg!

Helgen 13-14 april är det dags, alla medlemmar är välkomna att delta!

Läs mer ...

Mindfulness & Yoga Göteborg 

Metoder och inspiration för elevhälsans hälsofrämjande arbete

Läs mer ...