För Reactasamordnaren Lena Sonesson är Reactagruppsarbetet i verksamheten mer än ett uppdrag – det är en passion.
Som Reactasamordnare på AST-enheten på Stagneliusskolan i Kalmar har Lena under de senaste åren strukturerat upp arbetet med Reactagrupper, inspirerat kollegor att engagera sig och skapat möjligheter för eleverna att vara delaktiga i det hälsofrämjande arbetet som både ger glädje i stunden och skapar ringar på vattnet långt utanför skolans väggar.
När hon, tillsammans med sina kollegor som samlats i personalrummet, fick det glädjande och överraskande beskedet att hon blivit utsedd till Årets Reactasamordnare fylldes hon av både glädje och tacksamhet.
”Jag kände mig så glad och tacksam över denna utmärkelse och blev så överraskad när Reactas riksordförande kom med tal och diplom. Jag kände mig också rörd över att alla mina kollegor samlats för att fira utmärkelsen tillsammans med mig.”
För henne är priset ett erkännande av hela skolans gemensamma insats:
”Vi gör verkligen detta arbete tillsammans. Det är så många drivna lärare som håller i olika aktiviteter varje vecka utifrån medlemmarnas och lärarnas intresse. Det är en glädje att se detta samskapande och relationer som stärks.”
Struktur som skapar engagemang
När Lena beskriver hur arbetet med Reactamodellen och Reactagrupper bedrivs på Stagneliusskolan är hon tydlig:
”I vår verksamhet har vi plockat in Reactamodellen och fått struktur, engagemang, elevdelaktighet, lärarengagemang och guldkant på vårt hälsofrämjande arbete.”
På enheten där hon är samordnare anordnas regelbundna aktiviteter. De har rastaktiviteter två gånger om dagen, eftermiddagsaktiviteter tre gånger i veckan och önskeaktiviteter en gång i månaden som bekostas av Reactas friskvårdsbidrag.
De populära önskeaktiviteterna har bland annat varit bowling, lasergame, fäktning, klättring, escaperoom, museibesök och guidade utflykter. Flera elever har hittat fritidsintressen de fortsatt med på egen hand.
Förslagen på aktiviteter kommer via en digital förslagslåda och tas upp av styrelsen tillsammans med hälsorådscoacherna för att avgöra vad som är möjligt att genomföra.
Gör det enkelt att bidra
Lena tror att en nyckel till sin framgång som samordnare i Reactagruppsarbetet är att hon försöker göra det enkelt och tillgängligt för alla.
”Jag tror att det viktiga i min roll som samordnare har varit att försöka göra Reactaarbetet lätt. Att se alla fördelar och vinster med modellen som möjliggör och öppnar upp för så mycket som vi kan genomföra tack vare Reacta. Jag försöker underlätta det administrativa för de andra så att det hälsofrämjande arbetet upplevs som lustfyllt och kreativt och inte bromsas av tankar på redovisningar, ekonomi och möten.”
Tack vare tydliga rutiner och ett egenutformat årshjul för Reacta flyter nu både styrelsemöten, utvärderingar och redovisningar på smidigt.
Glädjen i mötena
Det som värmer mest är, enligt Lena, att se hur arbetet påverkar både lärare och elever.
”Att se alla lärares engagemang för våra elever och alla fina möten som blir när det drivs aktiviteter utanför klassrummet är det bästa med att vara samordnare. Att alla förstår varför detta är bra och att vi gör det tillsammans!”
Vill du veta mer om hur ni kan arbeta hälsofrämjande med Reactamodellen?
Varmt välkommen att höra av dig till oss så berättar vi mer!