När Stagneliusskolans AST-enhet fick utmärkelsen Årets Reactaskola 2025 var det ett kvitto på flera års målmedvetet arbete.
Resan började redan innan Reacta kom in i bilden, med ett stort fokus på rörelse och hälsa i elevernas vardag. När rörelsepedagogen på skolan, Lena Sonesson, hittade Reacta blev det nästa naturliga steg.
”Här kunde vi även få möjlighet att koppla på elevernas egna röst genom att det blir tydligt att det är deras önskemål som styr”, berättar Lena.
Genom Reactamodellen fick arbetet en ny dimension med fler aktiviteter, ökat elevinflytande och dessutom möjligheten att ta del av friskvårdsbidrag som breddade utbudet ytterligare.
Anpassning för olika behov
Stagneliusskolans AST-enhet började arbeta med Reactamodellen på både den nationella delen och på introduktionsprogrammet (IM), men upptäckte snart att det inte gick att arbeta på exakt samma sätt i båda verksamheterna.
På den nationella delen anordnas större aktiviteter varje torsdag där eleverna själva anmäler att de vill vara med och delta. På IM valde man istället att samla kraft till en större aktivitet en gång i månaden – något som gjorde att deltagandet blev betydligt högre än vad det var inledningsvis.
Utöver detta har elevernas inflytande stärkts på de längre eftermiddagsrasterna, där vissa aktiviteter numera är stående och andra byts ut efter önskemål och säsong.
Personalen gör skillnad
Den största framgångsfaktorn, menar personalen, är engagemanget hos de som bedriver Reactagruppsarbetet.
”De som arbetar på enheten är genuint engagerade i elevernas välmående samtidigt som de ser att det finns frukter att skörda i form av relationsskapande utanför klassrummet och piggare och gladare elever.”
Arbetet har vuxit fram och utvecklats tack vare eldsjälar med stort engagemang för frågan initialt, och sedan har det spridits vidare till hela personalgruppen. Något som lyfts som viktigt har varit att ingen känt sig tvingad, utan att även personalen känt empowerment i processen. Resultatet är att Reactagruppsaktiviteterna nu upplevs som lustfyllda, stärkande och motiverande för både elever och personalen.
Många positiva effekter för eleverna
Regelbundna utvärderingar visar att ungdomarna själva är medvetna om fördelarna med Reactagruppernas hälsofrämjande aktiviteter. De beskriver att aktiviteterna ger dem chans att träna sociala förmågor, ta hand om sin hälsa och bryta gamla mönster.
Styrelsearbetet har också blivit en viktig lärandeprocess. Eleverna får insikt i hur en förening drivs och hur beslutsfattande fungerar – erfarenheter som är värdefulla långt utanför skolans väggar.
Nästa steg
Nu när Reactamodellsarbetet är väl etablerat ser AST-enheten på Stagneliusskolan fram emot nästa steg: att utbilda fler Reactacoacher som kan möjliggöra för fler ungdomar att kunna starta nya Reactagrupper med sin egen prägel och nya idéer.
Till andra skolor som är nyfikna på Reactamodellen vill de skicka med ett tydligt budskap:
“Börja smått, känn in vad som skulle passa er och i stunder där det känns motigt så ska man veta att skörden för både personal och elever är värd det i slutänden. Ha tålamod.”
Stort grattis till AST-enheten på Stagneliusskolan till priset som årets Reactaskola!
Vi ser så mycket fram emot att få fortsätta inspireras av ert fantastiska arbete med Reactamodellen och skillnaden ni gör för era elevers välbefinnande och personliga utveckling!
Vill du veta mer om hur ni kan arbeta hälsofrämjande med Reactamodellen?
Varmt välkommen att boka en inspirationsträff tillsammans med oss så berättar vi mer!