En ”vi-känsla” för elever och lärare – Så gör arbetet med Reactagrupper skillnad

reacta

I slutet av 2022 startade den första Reactagruppen på Duveholmsgymnasiet i Katrineholm. Reactagruppen fick namnet “Må bra idag” och ett par månader senare så startade de sin andra Reactagrupp, “Sport Hälsa Fritid”. Engagemanget i det hälsofrämjande arbetet är stort och Duveholmsgymnasiet var en av de första projektskolorna att delta i arvsfondsprojektet Jämlik hälsa för alla, som syftade till att anpassa Reactamodellen och göra den mer tillgänglig för elever i anpassad skola.

Personalens engagemang har varit en avgörande framgångsfaktor vad gäller hur eleverna har tagit till sig Reactamodellen, hur eleverna har fått förståelse för en förenings demokratiska sätt att arbeta och de i personalen som arbetar med Reactagrupperna är unika i sitt sätt att fånga upp elevernas intressen och glädje för och i olika aktiviteter. Tack vare Reactagrupperna har även nya samarbeten skapats, inte enbart över programgränserna inom den anpassade skolan utan även med övriga delar av gymnasiet som blivit inspirerade av hur man kan arbeta med Reactagrupper.

Maria Svanqvist och Jessica Adolfsson som är med och driver Reactagruppsarbetet tillsammans med eleverna menar att arbetet med Reactamodellen tydliggör det hälsofrämjande arbetet och möjliggör att det kan integreras i alla olika ämnesområden: 

“Utbildningen ska ge eleverna kunskaper för ett så självständigt och aktivt liv som möjligt samt för att kunna delta i samhällslivet. Här kan vi tillsammans i våra ämnesområden samverka med olika hälsofrämjande aktiviteter. Att få öva på att driva en styrelse och driva den tillsammans skapar möjligheter och förutsättningar till att fortsätta vara delaktig i olika föreningar efter sin skoltid. Eleverna känner att de kan påverka.”

Vad var det som inspirerade er att implementera arbetet med Reactagrupper och delta i arvsfondsprojektet?
Vi gjorde det av flera olika anledningar. En av dem är att våra elever får vara med och påverka de olika aktiviteterna, samt att de får träffa elever från andra skolor. Även det faktum att våra elever får möjlighet att åka på utbildningar, visa sina styrkor och att det finns ett redan befintligt nätverk där vi har haft mycket stöd och hjälp av Reacta nationellt och Reactas kanslipersonal har varit av stor vikt.

Vad bidrar Reactamodellen till i er verksamhet?
Vi får tid till det hälsofrämjande arbetet, varje vecka. Vi utbildar varandra hela tiden. Många elever ser fram emot de olika aktiviteterna och längtar till nästa styrelsemöte. Eleverna känner sig stolta över att få driva en Reactagrupp och det blir en “vi-känsla”, både för eleverna och lärarna.

Tack för att ni är med i arbetet som främjar och stärker elevernas fysiska, psykiska och sociala välbefinnande och driver den hälsofrämjande skolutvecklingen framåt!

Är du nyfiken på att veta mer om vad ni kan få för effekter av att arbeta med Reactamodellen i din verksamhet? Maila oss gärna på info@reacta eller ring på 08-940 410 så berättar vi mer!