Hälsofrämjande skolutveckling i praktiken – Malmaskolans arbete med Reactagrupper

Malmaskolan i Kolsva är ett tydligt exempel på hur ett systematiskt hälsofrämjande arbete kan skapa märkbara resultat för både elevers välbefinnande och skolans måluppfyllelse.
Under ledning av rektorerna Johan Hallberg och Gun-Marie Persson har skolan byggt en kultur där lärande och hälsa integreras – med resultatet att en mycket hög andel av eleverna når gymnasiebehörighet.
Sedan 2019 samarbetar Malmaskolan med Riksorganisationen Reacta och har implementerat Reactas modell för hälsofrämjande arbete, där barn och unga startar och driver Reactagrupper – elevstyrda ideella föreningar som anordnar aktiviteter med fokus på att främja psykisk, fysisk och social hälsa. Reactagrupperna drivs av unga, med coachning av en vuxen som går Reactas utbildning i hälsofrämjande arbete och blir diplomerad Reactacoach.
Reactagruppernas effekter
De positiva effekterna av arbetet med Reactagrupper är tydliga. I både nationella och lokala utvärderingar framkommer att Reactagruppernas aktiviteter har gjort att bland annat känslan av trygghet, gemenskap och sammanhållning har ökat markant, vilket vidare har goda effekter på barns och ungas generella välmående.
Vid Malmaskolan vittnar skolledning, personal och elever om samma positiva utveckling – där det meningsfulla sammanhanget inte bara stärker hälsan utan även förbättrar skolresultaten. “Det är just den växelverkan som är så fantastisk att få uppleva – för eleverna, för föräldrarna och för oss i skolan,” säger rektor Johan Hallberg.
Sambandet mellan hälsa och lärande
Forskning bekräftar sambandet mellan hälsa och lärande: när elever mår bra, lär de sig bättre – och när de lyckas i skolan ökar också deras välmående. Arbetet med Reactagrupper stärker denna ömsesidiga relation och skapar goda förutsättningar för en inkluderande och främjande skolmiljö där barn och unga får utvecklas både som individer och i sitt lärande.
Meningsfullhet i fokus
Samarbetet mellan Malmaskolan och Reacta visar att det går att arbeta hälsofrämjande och långsiktigt – genom att aktivera de friskfaktorer vi redan vet fungerar. När barn och unga får tillhöra ett meningsfullt sammanhang, där de får vara delaktiga och bekräftas som de är, skapas en grund för både god hälsa och livslångt lärande.
“Kanske är det så enkelt,” avslutar Johan Hallberg. “Barn och ungdomar – precis som i alla tider – behöver ett meningsfullt sammanhang för att må bra och utvecklas mot ett gott liv.”
Vill du veta mer om hur din skola eller verksamhet kan arbeta med Reactamodellen?
Kontakta oss på info@reacta.se eller ring 08–940 410 så berättar vi gärna mer!