Vill du veta mer om Reactamodellen?
Vill du veta mer om Reactamodellen och hur den gör skillnad för barns och ungas psykiska, fysiska och sociala välbefinnande? Då är du varmt välkommen att anmäla dig till Reactas inspirationsträff!
Ökat fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande
Sedan 2019 görs mätningar av hur arbetet med Reactamodellen bibehåller och stärker barns och ungas hälsa och även påverkar andra faktorer som på olika sätt bidrar till barns och ungas välbefinnande. Skolor, fritidsgårdar och andra mötesplatser rapporterar in underlag via kvartalsvisa enkäter och här presenteras det samlade underlaget från 2024.
Läs mer om de positiva effekterna
Statistiken baseras på siffror från sammanlagt 136 kvartalsberättelser (tidigare kallat kvartalsredovisningar) från 71 Reactagrupper. Under 2024 genomfördes 1592 hälsofrämjande aktiviteter i vilka 16 826 deltagartillfällen registrerades, vilket är antalet tillfällen som barn och unga har deltagit i Reactagruppernas aktiviteter.
Statistiken från 2024 visar att Reactagruppsarbetet har störst effekter på gemenskapen och sammanhållningen bland barn och unga och Reactagrupperna gör även stor skillnad för medlemmarnas psykiska hälsa och välmående generellt.
Ingen av aktiviteterna har haft negativa effekter men några respondenter har svarat att de inte har kunnat avgöra effekterna av Reactagruppens aktiviteter. Denna siffra har minskat jämfört med 2023 vilket tyder på att medvetenheten om aktiviteternas effekter har ökat under 2024.

Antal deltagartillfällen
Deltagartillfällen ökar i hälsofrämjande aktiviteter
Sedan 2019 mäter Reacta antal deltagartillfällen, det vill säga antalet tillfällen som barn och unga deltar i Reactagruppers aktiviteter. Ett deltagartillfälle är varje tillfälle som en person deltar i en aktivitet. Om en person har deltagit i tre hälsofrämjande aktiviteter under en vecka registreras tre deltagartillfällen.
Utveckling under de senaste åren
Antalet deltagartillfällen har under de senaste åren ökat kraftigt. Från 1 345 deltagartillfällen 2019 till 3 628 deltagartillfällen 2021 och under 2022 registrerades 10 509 deltagartillfällen. Under 2023 skedde en 100% ökning med hela 21 536 deltagartillfällen och under 2024 registrerades 16 826 deltagartillfällen.
I många av de verksamheter där Reactagrupper finns så vill än fler barn och unga vara med och också få uppleva alla positiva effekter av att vara med i en Reactagrupp. Det gör att Reactagrupperna växer och blir både större och fler, vilket i sin tur skapar fler deltagartillfällen.
Psykisk hälsa
Fler aktiviteter bibehåller den tidigare ökningen av barns och ungas psykiska hälsa
Genom arbete med Reactamodellen blir barn och unga medvetna om hur de hälsofrämjande aktiviteterna påverkar deras psykiska välbefinnande positivt. Detta är något som resulterar i en positiv spiral där bibehållandet av den tidigare ökningen av en god psykisk hälsa nu växer.
Läs mer om de positiva effekterna
Många av Reactagruppernas aktiviteter ökar den psykiska hälsan. Under 2019 framgick det i 73% av kvartalsberättelserna att aktiviteterna gav en ökning av barns och ungas psykiska hälsa. 2021 var siffran 86 % och under 2022 ökade den till 89%. Under 2023 har en större andel av aktiviteterna resulterat i en bibehållen psykiska hälsa (25%) och 75% har gett en ökad psykisk hälsa. Denna trend fortsatte under 2024 då det i 26% av kvartalsberättelserna framgick att den psykiska hälsan bibehölls och i 74% av dem har det skett en ökning.
Fysisk hälsa
Fler aktiviteter ökar barns och ungas fysiska hälsa
Många av Reactagruppernas aktiviteter syftar till att främja och stärka medlemmarnas fysiska hälsa och här har ökningen varit stor under de senaste åren.
Läs mer om de positiva effekterna
2019 framgick det i 38% av kvartalsberättelserna att Reactagruppernas aktiviteter ökade barns och ungas fysiska hälsa. 2020 var det 55% och 2021 steg siffran till 67 %. Under 2022 skedde en ytterligare en ökning som resulterade i en ökning till hela 76% och under 2023 har 69% av aktiviteterna gett en ökad fysisk hälsa. Under 2024 så framgick ett bibehållande av den fysiska hälsan i 37% av kvartalsberättelserna och en ökning i 63% av dem.
Precis som för psykisk hälsa ser vi en positiv trend där både ökning och bibehållande av den fysiska hälsan är viktiga resultat av det hälsofrämjande arbetet i Reactagrupperna.
Trygghet
En förutsättning för främjat välbefinnande
En utmaning som många skolor och mötesplatser står inför idag är att otryggheten ökar. Genom att vara medlem i en Reactagrupp skapas förutsättningar för att detta motverkas då Reactagrupper kan vara både klass- och årskursöverskridande och barn och unga samlas kring ett gemensamt intresse, vilket resulterar i att nya och fler relationer skapas.
Utveckling över tid de senaste åren
2021 bibehölls tryggheten med 13% och ökningen var 85%. Under 2022 steg siffran för bibehållen trygghet till 24% och i 75% av kvartalsberättelserna framgick det att tryggheten hade ökat. Under 2023 steg siffran för den bibehållna tryggheten till 27% och ökade med 71% och under 2024 så bibehölls den i 29% av kvartalsberättelserna och ökade i 71%.


Ökad närvaro i skolan
Hälsofrämjande arbete med Reactagrupper främjar närvaron
Sedan 2020 har Reacta mätt vilka effekter som Reactagrupper har på närvaron i skolan. Bakgrunden till det är att allt fler skolor berättade att de såg positiva förändringar i närvaron de dagar som Reactagrupperna anordnade aktiviteter, bland en del elever som var medlemmar i Reactagrupper.
Hur bidrar Reactagrupper till ökad närvaro?
Den ökade skolnärvaron är ett resultat av Reactamodellens metoder, där motiverande samtal, demokratiska processer och empowerment väcker barns och ungas egna inre resurser och engagemang. I Reactagrupper ligger fokus på välmående, gemenskap och inkludering, inte prestation – något som gör det mer meningsfullt och motiverande för elever att vara närvarande och delta.
Vad säger forskningen?
Forskning visar att det finns ett tydligt, evidensbaserat samband mellan hälsa och lärande – i båda riktningarna. När elever mår bättre, lär de sig mer och när lärandet stärks, påverkar det i sin tur deras välbefinnande positivt. Här gör Reactamodellen skillnad på många sätt hos medlemmarna.
Medvetenhet
En nyckelfaktor för att främja långsiktighet
I arbetet med Reactagrupper läggs stort fokus på att göra barn och unga medvetna om hur aktiviteterna påverkar deras psykiska, fysiska och sociala välbefinnande.
Läs mer om de positiva effekterna
Genom att bli medveten om hur de hälsofrämjande aktiviteterna påverkar både kropp och psyke så befästs tankar, känslor och upplevelser kring aktiviteternas effekter hos barn och unga. Det i sin tur främjar motivation att fortsätta vara engagerad och delaktig i arbetet med Reactagruppen. Av den anledningen blir det på sikt fler som bibehåller sin medvetenhet kring vad som får dem att må bra, samtidigt som medvetenheten också ökar hos en stor andel av Reactagruppernas medlemmar.


Sammanhållning
Hälsofrämjande aktiviteter med fler och nya vänner skapar starkare relationer
En av de tydligaste effekterna av arbetet med Reactagrupper är den stärkta sammanhållningen. Genom att barn och unga själva planerar, genomför och utvärderar hälsofrämjande aktiviteter, skapas ett naturligt fokus på gemenskap och relationer – både i gruppen och i skolmiljön i övrigt.
Högra siffror sedan flera år tillbaka
Sammanlagt framgår det att 85% av Reactagruppernas aktiviteter under 2023 har resulterat i en ökad sammanhållning och att 12% av aktiviteterna har gjort att den har bibehållits. 2022 redovisades det i 91% av kvartalsberättelserna att sammanhållningen hade ökat och i 9% hade den bibehållits. Under 2024 har den ökat i 85% av kvartalsberättelserna och bibehållits i 13%.
Siffrorna har varit stabilt höga även tidigare år – vilket visar att Reactamodellen spelar en viktig roll för att bygga trygga och inkluderande miljöer för barn och unga.
Förutsättningar för lärande
Dubbelriktat samband mellan hälsa och lärande
När barn och unga mår bra och trivs i skolan och dessutom, med hjälp av Reactamodellen, får möjlighet att göra olika hälsofrämjande aktiviteter skapas goda förutsättningar för att de även utvecklas i sitt lärande.
Så skapas de ökade förutsättningarna för lärande
Reactas analys visar att bibehållandet är ett resultat av att Reactagruppernas medlemmar blivit medvetna om vad de kan göra för att ge sig själva goda förutsättningar att påverka sitt psykiska, fysiska och sociala välbefinnande. Med den vetskapen och möjlighet att göra just de aktiviteterna skapas bra förutsättningar för medlemmarna att må bra, vilket leder till att deras förutsättningar för ett ökat lärande stärks.
Här kan vi se en tydlig trend över tid där andelen kvartalsberättelser i vilka det rapporterats att en ökning av förutsättningar för lärande minskar, till fördel för att det i allt fler framgår att förutsättningarna för lärande istället bibehålls.


Att bibehålla effekterna av Reactagruppsarbetet
Hälsofrämjande arbete på längre sikt
Ett hälsofrämjande arbete med Reactamodellen handlar om att både bibehålla och öka det psykiska, fysiska och sociala välbefinnandet hos barn och unga. Att redan tidigt lära sig vad som främjar ens välbefinnande och kunna bestämma vilka hälsofrämjande aktiviteter man som barn och ung vill göra kan ha stor påverkan på hur livsstilsvalen sen ser ut över tid.
Hur skapas bibehållandet genom Reactamodellen?
Inom Reacta arbetar vi inte med enstaka insatser som en “må-bra-dag” eller ett anordnat lopp utan fokus är på aktiviteter som genomförs kontinuerligt för att lägga grunden för och främja positiva och stärkande livsstilsval hos barn och unga som helst håller livet ut. Av den anledningen mäts inte bara i vilken utsträckning som de olika hälsofaktorerna ökar utan även i vilken utsträckning de bibehålls.