Skolrelaterade insatser för fysisk aktivitet

Folkhälsomyndigheten och Karolinska Institutet har med utgångspunkt i vetenskapliga studier gjort en systematisk sammanställning och metaanalys av hur insatser som ökar den fysiska aktiviteten i skolan påverkar barns och ungas psykiska hälsa. Exempel på insatser är införande av styrketräning på idrottslektionerna, att ha rörliga lekredskap på skolgården eller att anordna yogalektioner.

Resultaten visar att ökad fysisk aktivitet i skolan leder till att barnen utvecklar ökat psykiskt välbefinnande och ökad resiliens, vilket innebär att de får en bättre motståndskraft och anpassningsförmåga i svåra eller krävande situationer. En annan positiv effekt är att barnen utvecklar mindre problem med ångest jämfört med barn som ingått i en kontrollgrupp.

Publikationen vänder sig till beslutsfattare, skolpersonal, forskare och andra som behöver underlag för prioritering och fortsatt arbete inom området skola och psykisk hälsa.

Läs mer
Från:
Folkhälsomyndigheten