Den nya kunskapssammanställningen "Psykisk hälsa hos barn och unga med funktionsnedsättning" är en del i en kartläggning som Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM genomfört i ett regeringsuppdrag. Uppdraget är en samverkan där 25 myndigheter tillsammans ska ta fram underlag till en ny kommande nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention.
I kunskapssammanställningen framgår att elever med funktionsnedsättning i mindre grad trivs i skolan och har mer problematisk skolfrånvaro än elever utan funktionsnedsättning. Resultaten visar även att de löper större risk för att bli utsatta för mobbning och att de flesta har kamrater att umgås med på sin fritid, men i större utsträckning är rädda för andra elever.
Cecilia Löfberg, projektledare på SPSM säger att "Vi hoppas att kunskapssammanställningen ska bidra till att väcka frågor om hur vi på ett bättre sätt kan utveckla kunskap om den heterogena grupp som detta faktiskt är. Olika funktionsnedsättningar leder till olika utmaningar i skolan och det kan påverka barns och elevers psykiska hälsa på olika sätt, men det finns begränsad kunskap kring det".