Reacta har stor vana att hjälpa skolor och mötesplatser att lyfta sitt hälsofrämjande arbete till en ny nivå. Steg 1 i arbetet är att prenumerera på nyhetsbrevet med senaste nytt om hälsofrämjande arbete med hälsoråd. Här får ni inspiration från andra skolor och mötesplatser, senaste forskningen och framgångsrika exempel på systematiskt hälsofrämjande arbete med effekter på hälsa och lärande.
Boka sedan in er kostnadsfritt på en infoträff om hur ni kan kan lyfta ert hälsofrämjande arbete till en ny nivå. Här får ni tips, verktyg, framgångsrika exempel från skolor som redan arbetar hälsofrämjande med hälsoråd, effekterna av deras arbete liksom forskning och evidens.
I steg tre kartlägger vi ert hälsofrämjande arbete med fokus på systematik och ni får hjälp att identifiera ert nuläge i det hälsofrämjande arbetet, utforska ett önskat läge framåt och ni skapar även en konkret och tydlig plan för vad som blir ert nästa steg inför att starta ett hälsofrämjande arbete med hälsoråd. I steg fyra hjälper vi er att starta upp hälsorådsarbetet och vi hjälper er genom hela processen att få effekter på barns och ungas psykiska, fysiska och sociala välbefinnande.
Tveka inte att kontakta oss om ni behöver hjälp eller stöd på info@reacta.se eller ring oss på 08-940 410.
Reacta har arbetat med att stötta skolor och mötesplatser att lyfta deras hälsofrämjande arbete till en ny nivå sedan starten 2008. Arbetet sker enligt vår modell där vi ger skolor och mötesplatser stöd och kunskap för att kunna arbeta hälsoråd som metod i det hälsofrämjande arbetet. För att starta och driva hälsoråd använder vi oss av motiverande samtal och demokrati som verktyg. Arbetet bygger på WHO:s riktlinjer, Folkhälsomyndighetens råd, Skollagen, Socialstyrelsen vägledning för elevhälsan och Barnkonventionen. Resultatet & effekterna av att arbeta med modellen är att barns och ungas psykiska och fysiska hälsa bibehålls och ökar. Läs mer →
Reacta grundades av Rebecca Söderström 2008. Rebecca tog fram Reactas grundläggande värdering:
Hälsa ska vara positivt!
Läs mer→